Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Effectief Linkbuilden

Haastige spoed is zelden goed. Deze open deur is ook van toepassing op linkbuilding. Je hebt je zoekwoorden bepaald, de pagina’s zijn geoptimaliseerd. Je weet op welke posities je keywords nu ranken in Google.nl en je bent er klaar voor, backlinks bouwen, hoe meer hoe beter. Het is verleidelijk om voortvarend aan de slag te gaan. We gaan er even vanuit dat je al wat lijsten hebt met artikelen sites, directories, social media, forums en blogs waar je je links op kunt plaatsen. Misschien heb je deze gevonden op forums, via de wekelijkse nieuwsbrief van Samson – Linkbuilding en SEO advies, of je hebt ze ingekocht.

Houd bij welke backlinks zijn geplaatst

Het is belangrijk om goed bij te houden welke backlinks je hebt geplaatst, linkbuilding is namelijk onderdeel van een SEO strategie. Willekeurig links plaatsen kan zelfs tegen je werken. Je moet er rekening mee houden dat Google kijkt naar anchortekst variatie, linkprofiel en naar de verschillende typen sites waarop de backlinks staan. Als deze balans niet optimaal is dan werk je jezelf tegen. Stel je hebt 100 backlinks gebouwd, waarvan er 95 op social media sites staat dan zullen de effecten op je keyword rankings minder zijn dan wanneer je de links evenredig verdeelt over 6 verschillende type websites.

Varieer de Anchortekst

Ook moet je erop letten dat je de anchortekst van de keyword links varieert, stel dat je een betere positie wilt bereiken in Google voor de term ‘contactlenzen‘ zorg er dan voor dat zo’n 20 van de 100 links deze exacte tekst bevatten terwijl de andere 80 links variaties zijn hierop, zoals bijvoorbeeld ‘gekleurde contactlenzen’, ‘zachte lenzen’ en ‘contactlenzen voor astigmatisme’. Ook dit moet je dus nauwkeurig bijhouden.

Een gevarieerd linkprofiel

Tot slot is het ook belangrijk dat niet alle links DoFollow zijn. Een natuurlijk linkprofiel bevat altijd een aantal NoFollow links. De ideale verhouding  DoFollow links ten opzichte van NoFollow is niet bekend. Zelf gebruik ik een minimum van 5 NoFollow links per 100 backlinks als stelregel. Ook is het belangrijk dat er een aantal backlinks zijn zonder keyword tekst, oftewel alleen de URL van de website zelf. Denk bijvoorbeeld aan een forum handtekening in de trant van: Mooie damesschoenen op www.mijnwebwinkeltje.nl. Hoeveel je er daarvan nodig hebt is ook niet duidelijk, ook hier hanteer ik de stelregel van 5 URL links per 100 backlinks. Recentelijk zijn er wat SEO specialisten die beweren dat je ook een paar ‘onzin’ links nodig hebt met teksten zoals ‘klik hier’ of  ‘ga naar’. Anderen spreken dit weer tegen. Het voegt in ieder geval geen enkele relevantie toe en of het ‘natuurlijk’ is valt te betwijfelen. Dit aspect is nog niet duidelijk.

Voordat je stabiele resultaten hebt ben je al snel een half jaar bezig

Voor sommige makkelijke keywords kun je al vrij hoog scoren in Google met maar een paar linkjes, denk daarbij aan je eigen merknaam. Keywords waarvoor geconcurreerd moet worden met anderen vergen een lange termijn aanpak met een weloverwogen campagne. Als je in het wilde weg links gaat bouwen dan werk je jezelf eerder tegen in plaats van je doelstelling te behalen. Het is dan ook noodzakelijk om er een strakke linkbuilding administratie op na te houden. Hiervoor gebruik ik voor veel van mijn projecten een Google Docs spreadsheet wat er ongeveer zo uitziet:

effectief_linkbuilden (1)
De figuur laat de eerste maand van een SEO campagne zien voor een fictieve kleding webwinkel. Om een duidelijk overzicht te hebben van de links die zijn gebouwd houden we een aantal gegevens bij. In de eerste kolom met de kop “url” plaatsen we de urls van onze backlinks zodat we er eventueel naar terug kunnen gaan om de links aan te passen of om te zien of ze er nog steeds zijn.

In de tweede kolom staat de PageRank van het hoofddomein van de site waarop we een backlink hebben geplaatst. Ook dit is belangrijke informatie omdat Google er niet van houdt als we alleen maar backlinks ontvangen van sites met hoge PageRank. Dat is te goed om waar te zijn. Het is dan ook belangrijk om een aantal backlinks te ontvangen van sites met PageRank 0 of 1.

In kolom C staat de status van de link, dwz is de link actief of in afwachting om actief geschakeld te worden door een moderator. Ook kun je hier invullen of de link niet meer actief is. Dat gebeurt regelmatig, bijvoorbeeld doordat een site uit de lucht gaat of omdat een website beheerder je link verwijderd heeft. Het is belangrijk om te weten welke links er actief zijn want als een link verdwijnt heeft dat invloed op je rankings en ook op je linkprofiel. Een verwijderde link moet vervangen worden. Om de zoveel tijd moet je dus je links checken. Dat kan je ook tegen betaling voor je laten doen met services zoals www.linkbuildingtool.nl.

In kolom D wordt bijgehouden welke anchortekst er precies is gebruikt voor de link, of welke URL. In kolom E staat de datum waarop de links zijn geplaatst. Ik hou de rankings van mijn projecten bij met Advanced Web Ranking zie de figuur.

effectief_linkbuilden (2)

Door iedere dag de posities te bepalen kan ik zien wat de effecten zijn van mijn geplaatste links op de keyword rankings in Google. Dit heeft me geleerd dat geplaatste links niet onmiddelijk een effect hebben. Vaak zie ik dat als ik bijvoorbeeld op maandag een paar links plaats dat er pas rond donderdag of vrijdag een verandering plaatsvindt in de rankings. Om hier een gevoel voor te ontwikkelen is het belangrijk om goed je resultaten bij te houden.

In kolom F is er de ruimte om extra informatie toe te voegen. Hier bijvoorbeeld heb ik er een notitie van gemaakt dat ik de anchortekst van een paar links heb aangepast.

Op basis van de informatie in de kolommen stel ik vervolgens twee overzichten samen, namelijk de Anchortekst variatie en het linkprofiel. Bij het plaatsen van nieuwe links is zo’n overzicht noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je backlinks een natuurlijke variatie in Anchortekst en linkprofiel hebben.

Weloverwogen strategie

Een paar jaar geleden kwam je nog een heel eind met het lukraak plaatsen van backlinks. Om nu nog te kunnen stijgen in de Google rankings heb je een weloverwogen strategie nodig en een strak georganiseerde administratie. Voor begeleiding of uitbesteding van dit onderdeel van de SEO campagne is het verstandig om de diensten van een SEO professional in te schakelen.

Auteur: Alexander van Aken
Dr is onafhankelijk SEO consultant voor Oban Multilingual en schrijft artikelen met als thema Wat is SEO

Lees ook:

Wat is de ideale linkvariatie?

Artikel marketing

Linkbuilding anno 2013

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie