Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Heeft Google Boter op het Hoofd?

Om goed naar voren te komen in de Google rankings is het noodzakelijk om
*keywordlinks te ontvangen van andere sites. Deze zogenaamde backlinks worden door Google gezien als (onafhankelijke) aanbevelingen van derden aan jouw website voor een bepaalde zoekterm.

Het is de combinatie van het hebben van backlinks en relevante content op je website welke ervoor zorgt dat je stijgt in de rankings bij Google. In tegenstelling tot wat Google zelf beweert is puur en alleen het hebben van goede content op je site niet genoeg om hoog te scoren in de rankings. Maar waarom eigenlijk niet?

Om te kunnen stijgen in de Google rankings heb je backlinks nodig

Google heeft een heel duidelijk standpunt wat betreft het plaatsen van backlinks naar je website, namelijk (citaat Google) :

“Any links intended to manipulate a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme. This includes any behavior that manipulates links to your site, or outgoing links from your site. Manipulating these links may affect the quality of our search results, and as such is a violation of Google’s Webmaster Guidelines.”

Het is noodzakelijk om te linkbuilden

Oftewel, linkbuilden wordt niet echt op prijs gesteld door Google? Dat moge dan zo zijn maar als je je keurig aan de Webmaster Guidelines houdt en je alleen maar richt op het maken van een kwalitatief zo goed mogelijk site (in de hoop dat anderen spontaan naar je gaan linken) dan kom je nooit op de eerste pagina en…..ben je dus onvindbaar.

Concurrenten doen ook aan linkbuilding

Je concurrenten doen ook aan linkkbuilding en als Google niet consequent optreedt tegen iedereen die backlinks naar de eigen site plaatst heb jij dus geen keuze en moet je hieraan meedoen wil je gevonden kunnen worden. Het plaatsen van een backlink kan ook gezien worden als het maken van reclame voor je bedrijf. Ieder bedrijf maakt reklame voor zichzelf via advertenties in tijdschriften en kranten, op radio en TV, op billboards en abri’s etc etc. Waarom zouden er voor het maken van reclame op internet nu opeens principieel andere regels zijn?

Dit kunnen we verklaren aan de hand van het onderliggende principe van Google als zoekmachine. Het is de ambitie van Google om voor iedere zoekopdracht alleen de meest relevante resultaten te vertonen. En wat dat betreft hebben ze ook veel te verliezen. Met de hete adem van Microsoft in de nek kan Google het zich niet veroorloven om in kwaliteit in te boeten.

De zoekmachine Bing 30% zoekresultaten in VS

De zoekmachine Bing neemt inmiddels al 30% van de zoekopdrachten voor haar rekening in de Verenigde Staten. In principe kan Google van het een op het andere moment alle websites van bedrijven die adverteren met diensten zoals ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘linkbuilding‘ uit de index verwijderen, en wie huurt er nou de diensten van internetmarketing bedrijven die zelf compleet onvindbaar zijn? Dus, als Google het echt zou willen dan kan zij heel snel een einde maken aan de praktijk van het linkbuilden.

Waarom treedt Google niet hard op tegen SEO bedrijven?

Google had in 2012 een omzet van zo’n 50 miljard USD waarvan 42,5 miljard USD werd verdiend via Adwords het betaalde advertentie systeem. Wanneer men een zoekopdracht ingeeft verschijnen er naast de natuurlijke resultaten ook betaalde advertenties boven en aan de zijkant van het scherm.

Betaalde advertenties

Bij Google Adwords  moet per klik betaald worden, voor gewilde zoektermen kan dat makkelijk oplopen tot enkele euro’s per keer. Iedereen ontvangt af en toe wel eens een Google Adwords voucher van 50 euro om uit te proberen. Uiteraard genereren veel kleine Adword accounts samen een groot bedrag maar als je er met een 80/20 verdeling perspectief naar kijkt dan ligt het voor de hand dat 80% van de Adwords inkomsten worden gegenereerd door 20% van de klanten, namelijk grote bedrijven. Zelfs concurrent Microsoft maakt graag gebruik van Google, zoek maar eens op ‘windows 8’ en dan verschijnt daar de officiële Microsoftstore website in de betaalde advertenties.

Organische SEO (linkbuilding) en Google Adwords campagne’s

Grote bedrijven gaan naar grote SEO bedrijven of laten hun in-house marketing mensen opleiden door grote SEO bedrijven of consultants. Ieder groot SEO bedrijf biedt package deals welke een combinatie zijn van organische SEO (linkbuilding) en Adwords campagne’s. Dat betekent dat SEO bedrijven fungeren als Adwords dealers voor Google.

SEO bedrijven fungeren als Adwords dealers voor Google

Als Google de SEO industrie de nek om draait dan moet iedereen dus zelf zijn/haar Adwords campagne opzetten en daar hebben veel ondernemers de knowhow en de motivatie niet voor. Nu genereren SEO bedrijven grote geldstromen voor Google en als wederdienst knijpt de zoekmachine gigant een oogje dicht voor linkbuilding.

* Een keywordlink is een link met Anchortekst, oftewel een URL met daaraan een beschrijvende tekst gekoppeld.


Auteur: Alexander van Aken
Dr   schrijft artikelen met als thema Wat is SEO

Lees ook:

Artikel marketing

Linkbuilding anno 2013

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie