Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Lobbying; het belang voor organisaties

Een goede lobbyist is niet alleen onderzoeker en strateeg, maar begrijpt bovenal hoe 'het werkt in Den Haag'. Uiteraard beschikt de lobbyist over invloedrijke connecties in het Haagse pluche. Vaak is de lobbyist gepokt en gemazeld binnen 'het wereldje', doordat zij bijvoorbeeld een verleden hebben binnen de serieuze Nederlandse journalistiek, zoals in het geval van Rob Meines. Hij werkte geruime tijd voor de NOS en het NRC in voormalig hoofdstad van West-Duitsland, Bonn. Tijden zijn veranderd, evenals de professionele weg van Rob Meines; lobbying voor het bedrijfsleven en/of gemeenten, achter de schermen, is zijn voornaamste bezigheid. En dát bevalt.

Haagse lobbyist

Waar zouden grote concerns zijn zonder lobyisten binnen Het Haagse. Juist. Denk maar aan de gezondheidszorg. Wie vraagt zich niet bij tijd en wijle af wiens belangen behartigd worden bij het ministerie van Volksgezondheid. Is minister Edith Schippers er voor de farmaceutische industrie, voor de burger, of voor beiden? Duidelijk lijkt het dat er vanuit het ministerie stevige zaken wordt gedaan met zorgleveranciers, de farmaceutische industrie en andere belanghebbenden. Wie schuiven er mede aan tafel bij het ministerie? Lobbyisten. 

Grote bedrijven, denk multinationals, hebben vaak zelf lobbyisten aan boord. Overige bedrijven doen vaker een beroep zelfstandige lobbyisten, zoals die van het public affairs & lobyistenkantoor Meines, Holla & Partners. Meer weten? Bezoek de website voor inhoudelijke informatie & contact. 

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie