Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

SEO en PR: Waar trekken we de grens?

Vandaag de dag gaat alles via Google, die functioneert als de Gouden Gids, Telegraaf en Story ineen. Hierdoor hebben sommige bedrijven hun PR bureau ontslagen en gaan ze in zee met onbeproefde SEO bedrijven om hun aanwezigheid op Google te verbeteren. Deze bedrijven plaatsen zorgvuldig ophemelende artikelen op het web, die geschreven zijn om de merknaam te versterken en het gemakkelijker te maken om in een zoekmachine het bedrijf te vinden. PR-bedrijven zijn als reactie hierop druk bezig zichzelf op te leiden in zoekmachine marketing. Dit in de hoop dat door hun huidige inhoud te optimaliseren voor de Google generatie, ze hun bedrijf toekomstbestendig kunnen maken.

Als je het ons vraagt slaan beide partijen de plank mis. Het zijn allebei verschillende aspecten met ieder hun eigen belangen, af en toe mixen de twee een beetje maar daar blijft het bij. Om de metafoor van de vorige paragraaf nog maar eens te gebruiken, je zou een artikel waarin je duidelijk maakt niet betrokken te zijn bij de tabaksindustrie niet in de Gouden Gids publiceren. En je zou ook geen advertentie in de Telegraaf zetten wanneer je lokaal brandhout verkoopt. De doelgroep wordt bij beiden niet bereikt. Zoals al eerder vermeld is SEO een marketinginstrument dat je helpt gevonden te worden door de mensen die jouw product of dienst nodig hebben. Op deze manier blijf je een stap voor op jouw concurrenten. PR gaat ervan uit dat de doelgroep al bekend is met het merk, maar ervan moet worden gerustgesteld dat het merk wel betrouwbaar is.

Dit klinkt misschien als ‘Promotie voor Beginners’ maar het is belangrijk om bij het begin te beginnen en het onderliggende doel te achterhalen om er op die manier voor te zorgen dat beide aspecten gescheiden blijven. Wanneer we de technische details onderzoeken beginnen de grenzen tussen de twee langzaam te vervagen. Het behalen van een hoge SEO ranking vereist een constante doorvoer van verse artikelen van gerenommeerde sites met relevante zoekwoorden en links naar de eigen startpagina. Vaak is de daadwerkelijke inhoud te verwaarlozen zolang het maar aan bepaalde technische eisen voldoet en zoveel mogelijk wordt gepubliceerd. Deze regels zijn net zo belangrijk in jouw eigen website waar meta-tags aanwezig en netjes in orde moeten zijn. Als jij je goed aan de regels houdt dan vindt Google je aardig – en net zoals het populairste meisje op school ervoor kon zorgen dat je op meer feestjes werd uitgenodigd, zorgt Google ervoor dat dat je bovenaan relevante zoekopdrachten staat.

Wanneer een PR-bedrijf er echter voor moet zorgen dat ze het laatste positieve nieuws van een bedrijf promoten of moeten proberen negatieve berichten te temperen, dan zullen deze PR-bedrijven persberichten sturen naar relevante publicaties, waarvan er veel nu louter online zijn of zeer populaire online tegenhangers hebben. Deze artikelen verschillen van SEO-gerichte stukken, omdat de inhoud is ontworpen om door mensen gelezen te worden met de bedoeling merkbekendheid en consumentenvertrouwen op te bouwen. Zoals je misschien al geraden hebt hebben deze artikelen wel invloed op SEO, maar de daadwerkelijke waarde voor SEO is te verwaarlozen. Dit komt omdat wanneer ze geoptimaliseerd zouden worden voor zoekmachine marketing het de daadwerkelijke inhoud zou aantasten.

Het lijkt een soort touwtrekwedstrijd te worden, een wedstrijd waarin de marketingafdeling hard trekt om het imago van het bedrijf te controleren maar waar PR alles doet om dit in eigen handen te houden. En dus gaan we weer terug naar de oorspronkelijke vraag: waar begint de een en eindigt de ander? Nou, dat hangt af van jouw bedrijf. Als je een groot bedrijf hebt dan wil je deze allebei hebben maar wel aan een kort lijntje natuurlijk, of werk als een pionier en probeer ze samen te laten werken. Als je het echter niet kunt betalen om beide te hebben, dan wordt het tijd om kritische vragen te stellen. Simpel gezegd, als je meer klanten wilt dan ga je voor SEO, als je medische arts van een drankje en snelle auto’s houdt, dan hopen we dat je een goed PR-bedrijf kent.

Dit artikel werd geschreven door Barry Cooke. Barry werkt al meer dan 15 jaar in de zoekmachine marketing en sociale media sector voor een aantal zeer bekende merken, waaronder online chatten website Badoo. Hij is momenteel de productie directeur voor digitaal marketing agentschap, QDOS Digital Media.

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie