Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

SEO workshop Alex van Aken, Arjan Samson, Sander Schep

SEO  workshop - Alex van Aken - Arjan Samson - Sander SchepIn een klein, exclusief en besloten gezelschap hielden 15 februari, SEO specialisten Alex van Aken, Sander Schep en Arjan Samson een verdiepende SEO Workshop. Deze SEO workshop werd gehouden bij “Team Kikk” te Amersfoort. Een verhelderende middag voor hen die SEO trachten te ontrafelen, te begrijpen en toe te passen. De aanwezige cursisten konden onderwerpen in de praktijk toetsen als:

  • Zoekwoorden analyse
  • Pagina optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Het meten van Keyword Rankings en Website Verkeer
  • Integratie van concepten
  • Nuttige SEO resources

Tijdens de inleiding van de SEO workshop volgden enkele interessante feiten:

  • In Nederland blijkt Google 93% van alle zoekopdrachten voor haar rekening te hebben genomen in 2012, om daarmee zoekmachines als Bing ver achter zich te laten. Maar blijft dit wel zo? In de Verenigde Staten bijvoorbeeld heeft Bing al een marktaandeel van 30% te pakken.
  • Behoort uw website tot de top 4 van een -voor u relevante- eerste pagina uit de Google zoekresultaten? Gefeliciteerd, want op plek 5 mag u nog maar op 2% van de bezoekers rekenen die deze pagina bezoeken. Oei! Het verschil is overigens groot met de nummer 1 van dezelfde eerste pagina: deze mag rekenen op 18,2% van de bezoekers (gemiddeld).
  • Op de vraag ‘moet ik op de eerste pagina staan in Google om gevonden te worden?’ werd volmondig ‘ja’ geantwoord door de 3 SEO specialisten. Goed, dit had een ieder wellicht kunnen bedenken, maar dan volgt er een spreadsheet waarbij aangetoond wordt waar ‘de klant’ zijn oog -letterlijk- op richt tijdens het bekijken van een zoekresultaten pagina. Wat blijkt? Links boven in de hoek kleurt het scherm rood in de heatmap (=veel bekeken) wat vervagend uitloopt naar beneden. Dan is er links van het midden ook nog een rood vlak te zien, waarna de rest van de pagina langzaam blauw (=weinig actie) kleurt. Saillant detail: rechts bovenaan een pagina vult het scherm zich het meest donkerblauw (=weinig actie).

Deze punten en meer, werden stuk voor stuk tijdens de inleiding toegelicht door Alex van Aken, waarbij een levendige discussie ontstond tussen de aanwezigen.

Duidelijke interactie tijdens deze SEO workshop

Arjan Samson - Alexander van Aken SEO workshopDuidelijke interactie volgde op de al eerder genoemde hoofdpunten, waarbij men de eigen website als voorbeeld kon gebruiken. Hoe bepaal je bijvoorbeeld de voor jouw website belangrijkste zoekwoorden per pagina? Waar haak je op in? Hoeveel zoektermen heeft je website nu eigenlijk nodig? Hoe bereik je pagina-, URL-, Meta Description-, Heading-optimalisatie bijvoorbeeld, om maar eens wat te noemen?  Stuk voor stuk onderwerpen uit 1 hoofdpunt. Er volgden hierna nog 5 hoofdpunten; zegt een website ‘monitoren’ u iets? Mij niets voorheen, tot ik deze middag bezocht.

Actieve SEO workshop

SEO workshopOnder leiding van Dr , Arjan Samson en Sander Schep werd een heldere en actieve SEO workshop neergezet, zonder te verzanden in teveel bijzaken, ingebracht door derden. Bijzonder Prettig om te ervaren. Duidelijk, leerzaam en voor herhaling vatbaar.

Lees ook:

Hoe schrijf ik een SEO-optimaal artikel?

Linkbuilding anno 2013

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie