Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

SEO workshop Alexander van Aken & Arjan Samson

Verslag door Chris Berenbak

In Company SEO workshop bij HRRepublic in Halfweg
Een select gezelschap was vrijdagmiddag 12 april te gast bij de 4 uur durende “try out” van een “In Company’ SEO Workshop bij Human Resource specialist HRRepublic. Sprekers en organisatoren: Dr (soecken.nl) en Arjan Samson (arjansamson.nl).

Alexander van AkenSEO heeft alles te maken met ‘goed gevonden worden’. Dat dit laatste ook voor kenners lastig kan zijn, werd al meteen duidelijk op de heenreis naar het, boven de rook van Amsterdam gevestigde HRRepublic. Dankzij een haperende GPS bleek het vinden van de toch opvallende kantoorlocatie geen kleinigheid. Gelukkig leidde Google Maps, Iphone en het blote oog uiteindelijk tot het gezochte adres en arriveerden SEO-expert Arjan Samson en – niet zo SEO-gespecialiseerde – ondergetekende toch nog tijdig op de 11e verdieping van de voormalige suikersilo om samen met Dr. Alexander van Aken te beginnen aan een kort-maar-krachtige workshop SEO.

Let’s SEO in praktijk

Gastheer HRRepublic had op deze 2e vrijdagmiddag in april een selecte mix van eigen medewerkers en een enkele buitenstaander in het eigen kantoor bijeengebracht. Doelstelling: een begin maken met een beter en vooral werkzaam begrip van de diepere geheimen van zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. Als bevriende communicatiemaker fungeerde ‘uw verslaggever’ als onpartijdige toeschouwer.

Een veelvoud van begrippen en hulpmiddelen

Arjan SamsonAl snel vuurden Alexander en Arjan tal van technische SEO-krachttermen af op de deelnemers die het geleerde stap-voor-stap op de eigen site konden loslaten. Hoewel het mij als reclamecreatief al snel duizelde was ik toch in staat om een en ander te noteren (hierbij mede geholpen door een analoge syllabus).

 

Richt op de top vijf in de zoekresultaten…

Kort maar krachtig is het van belang om de focus van de SEO-missie te richten op de eerste 5 posities in de Google zoekresultaten, dat is namelijk het gebied waar vrijwel iedere zoeker  op focust. Er is erg weinig aandacht voor de lagere posities. Dat betekend dus “werk aan de winkel”. Gelukkig staan er een fors aantal middelen en technieken ter beschikking  om deze missie tot een zo goed mogelijk einde te brengen.

Een korte samenvatting van deze leerzame SEO middag:

  • Zoek – en gebruik – zoveel mogelijk relevante zoekwoorden, minstens 8 a 10. Google Adwords.com (Tools and Analysis) is hierbij handig
  • Besteedt hierbij niet alleen aandacht aan de home pagina, maar ook ‘dieper’ gelegen pagina’s; het zogenaamde deeplinken
  • Zorg voor compacte Pagina Titel Optimalisatie, de Google Bot ‘leest’ niet verder dan 65 tekens (en spaties)
  • Optimaliseer de body teksten (keywords)
  • Plaats minimaal 30 a 40 (ter zake doende) links per maand: Samson SEO Service kan hierbij uitstekende diensten bewijzen
  • Schrijf en plaats regelmatig blogs op artikelen sites, forums, sociale media, etc.
  • Last but -voorlopig- not least: verwacht niet te snel overdonderende resultaten, de aanhouder wint ook hier

Auteur Chris Berenbak

Chris Berenbak – Marketing Communicatie
Chris Berenbak houdt zich bezig met creatieve kant van marketing communicatiezaken. Hij staat voor identiteit, beeldvorming en natuurlijk tekstschrijven. Samen met andere specialisten zorgt Chris dat sites beter ogen, lezen en dus…verkopen. www.hoofdzakelijk.nl

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie