Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

V&D mist de internettrein. Help wat nu?

De fysieke winkels hebben het zwaar. De eeuwenoude warenhuizen zien de omzetten jaar op jaar dalen en hebben grote moeite om hun concepten aan te passen. Gevolg: kostenverlaging om de dalende marges een halt toe te roepen. De kostenbesparingsprogramma’s hebben kaalslag op het assortiment opgeleverd, zorgde voor een verschraling van de uitstraling en leverde gedemotiveerd personeel op.

Het lukt de V&D niet meer om de eindjes aan elkaar kunnen knopen en heeft vorige week aan het personeel gevraagd om een loonoffer te doen. Niet een nullijn maar salaris inleveren. Het is maar de vraag of dit een structurele oplossing biedt en daarmee zonnig toekomst in kan.

V&D heeft te weinig focus gehad voor de internettrein die na de internetbubbel langzaam op stoom is geraakt. Jaarlijks groeit de online markt met minimaal 10 procent. Volgens het  scenario’s  van de Rabo , ING en ABN Amro  zal de komende jaren de online markt stabiel verder groeien waarbij het marktaandeel ‘online’ versus ‘fysieke’ kledingwinkels 40%-60% zal worden in 2025.

Het zogenaamde ‘kodak-momentje’ ligt alweer een tijdje achter ons en het lijkt erop dat niet de langdurige crisis de V&D in grote problemen heeft gebracht maar het missen van de internetmarktplaats. Een plek die overgenomen is door nieuwkomers als Zalando en Beslist.nl

Uit analyses van de brancheorganisatie GfK blijkt verder dat in Nederland te veel vierkante meters winkel-oppervlakte is. De komende jaren zal dit beeld verder gaan verslechteren als de online markt zich verder ontwikkeld.

Zijn er nog kansen voor de fysieke retailers zoals V&D? De oplossingen moeten gezocht worden in het radicaal omgooien van de huidige strategie. In een omni-channel strategie kan de functie van het warenhuis wel gebruikt worden als belevingswinkel van de vele premium merken, Service Center en afhaalwinkel. Maar het is de vraag of het in deze omvang bestaansrecht heeft.

In een artikel van Dann Hensums, een blogger over Heren Boxershorts,  legt hij de omni-channel strategie in de retail goed uit. Hij geeft aan dat er nog maar weinig fysieke maar ook online winkels zich hier daar mee bezig houden. Er wordt te weinig of helemaal niet bewogen. Darwin maakte daar ooit mooie aantekeningen over. "Het zijn niet de sterkste dieren maar de dieren die zich het best aan passen aan de veranderde omgeving die het overleven". Het V&D-roer zal in de goede richting om moeten, en snel.

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie