Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Wat is de ideale linkvariatie – deel 2

Linkbuilding een jaar geleden…
In een vorig artikel besprak ik anchor-tekst variatie in backlinks. Dat concept zal ik even in het kort nog een keer uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel, de eigenaar van een webwinkel wil graag beter gevonden worden in google.nl voor de term ‘herenschoenen’. Een jaar geleden was het nog heel doeltreffend om alleen maar backlinks te plaatsen met de exacte term ‘herenschoenen’.

Overoptimalisatie

Google heeft deze vorm van ‘overoptimalisatie’ afgestraft in 2012. Nu is het belangrijk om de anchorteksten te varieren. Dus in plaats van alleen maar links te plaatsen met de anchortekst ‘herenschoenen’ is het beter om ruim te variëren met de teksten, bijvoorbeeld: ‘trendy herenschoenen’, ‘mannenschoenen’ en ‘schoenen voor heren’.
Hoe meer variatie hoe beter, zolang de gebruikte termen maar wel relevant zijn.

Backlinks kunnen worden geplaatst op verschillende typen websites:

  • Artikelensites
  • Forums
  • Directories
  • Sociale media
  • Social bookmarking sites
  • Blogs
  • (Startpagina’s)

Variatie in linkprofiel

Het is belangrijk om ook variatie te hebben in je linkprofiel, dat houdt in dat je website niet alleen maar backlinks moet krijgen van bijvoorbeeld forums of alleen maar van sociale media. Ook dat wordt gezien door Google als verdacht. Er zijn namelijk veel online services beschikbaar waarmee je automatisch honderden tot duizenden links kunt laten plaatsen naar je site. Bijvoorbeeld, automatisch gegenereerde blog comments, of automatisch aangemaakte forum profielen met daarin een link naar je site. Los van het feit dat je met dit soorts services geen anchortekst variatie hebt (het programma plaatst bijvoorbeeld 1000 keer dezelfde comment op blogs, met 1000 keer dezelfde link) val je ook door de mand omdat je veel teveel links hebt van maar één type. Google in haar webmaster guidelines waarschuwt hier expliciet tegen.

Het is dus zaak om je links evenredig te spreiden over verschillende typen sites, welke nu in vogelvlucht worden besproken:

Artikelensites

Dit zijn websites waar je zelf een artikel op mag plaatsen met daarin een keyword link naar je site. Voorbeelden hiervan zijn:
www.persjournaal.nl
www.gratis-artikel-plaatsen.nl

Artikel zoeker tool

Een handige manier om “onderwerp gerelateerde” artikelen te vinden waar je links kunt plaatsen is door deze Artikel zoeker tool te gebruiken.

Er komt veel kijken bij het schrijven van een goed SEO artikel. Naast de inhoud is ook de opmaak en indeling van de tekst erg belangrijk. Als het teveel tijd kost om iedere week weer nieuwe artikelen te schrijven en te plaatsen dan kan dat ook uitbesteed worden, bijvoorbeeld bij Suzan van der Ent.

Forums

Het is de moeite waard om een profiel aan te maken op een aantal forums welke relevant zijn voor je website. In dat profiel kun je vaak ook een handtekening aanmaken waarin je een link kunt plaatsen naar je site. Verstandig is het om eerst eens een aantal keer te reageren op discussies, zodat men je leert kennen en daarna pas de handtekening optie aan te zetten. Als men weet dat je waardevolle contributies levert aan het forum dan wordt een relevante link in de handtekening ook toegestaan. Het aanmaken van profielen op niet relevante forums leidt vaak tot verwijdering van de account en eventueel ook een ban. Zonde van de moeite.

Forum zoeker tool

Een handige manier om “onderwerp gerelateerde” forums te vinden waar je links kunt plaatsen is door deze Forum zoeker tool te gebruiken.

Directories

Jaren geleden toen zoekmachines nog niet zo ver ontwikkeld waren als nu maakten veel mensen nog graag gebruik van startpagina’s en directories om interessante linkjes te vinden. Er zijn heel veel van dit soorts sites in omloop en het is makkelijk om daar links op te plaatsen, voorbeelden zijn:
www.linktoevoegen.nl
www.dmoz.org
Veel meer directories vindt u hier….

Sociale Media

Iedereen kent Facebook, Twitter en Hyves. Het plaatsen van links op deze sites heeft niet direct een effect op de rankings omdat links van deze websites allemaal NoFollow zijn, dat houdt in dat Google geen waarde eraan toekent.Het is niet helemaal waar dat links op dit soorts sites geen effect hebben op de rankings van keywords, maar het vergt wel een grote hoeveelheid links voordat het wat uit gaat maken. Als een bekende persoon die veel volgers heeft op Twitter een tweet verstuurt met daarin een link naar jouw site dan kan Google dit Social Media signaal oppakken. Zo’n persoon wordt opgepikt omdat deze een hoge Social Rank heeft.

Er zijn echter ook diverse Social Media sites waar je wel een DoFollow link kunt plaatsen, zoals bijvoorbeeld:
www.bookmark4you.com
www.ekudos.nl

Social bookmarking sites

Dit zijn sites waar mensen hun favoriete links op kunnen slaan zodat ze er makkelijk bij kunnen als ze op een andere computer werken en geen toegang hebben tot hun favorieten. Deze links kunnen ook publiekelijk gedeeld worden, enige voorbeelden zijn:
www.public.bookmax.net
www.a1-webmarks.com

Blogs

Ten slotte blogs. Deze zijn het meest waardevol voor het plaatsen van links. Blogs hebben doorgaans een bepaald thema en het is zeer de moeite waard om blogs te vinden, relevant voor jouw branche. Een populaire blog heeft al snel een hoge pagerank en het plaatsen van een gastblog verhaal met een link naar jouw site heeft een sterk effect op je keyword rankings. Hier wederom wat voorbeelden:
www.yokoeno.nl of een “onderwerp gerelateerd” blog (in dit voorbeeld een blog op gebied van Huis & Tuin): www.woneninessendael.nl.
Meer hoge PR blogs vindt u hier….

Blog zoeker tool

Een handige manier om “onderwerp gerelateerde” Blogs te vinden waar je links kunt plaatsen is door deze Blog zoeker tool te gebruiken.

Conclusie
Zorg ervoor dat je links plaatst op al dit soorts sites en dat dit evenredig gespreid is. Zorg er ook voor dat de anchorteksten van je links een goede variatie heeft. Voor een goed gestructureerde linkbuilding campagne is een strakke organisatie nodig, in een volgend artikel zal ik beschrijven hoe je een effectieve linkbuilding adminstratie bijhoudt.

Auteur: Alexander van Aken
Dr schrijft artikelen met als thema Wat is SEO

Lees ook:

Wat is de ideale linkvariatie – deel 1

Artikel marketing

Linkbuilding anno 2013

Visit Us On Google PlusVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestCheck Our Feed

Google+ | Website informatie