BCG matrix
Het analyseren van Strategic Business Units (SBU’s) kan door middel van de BCG matrix, ontwikkeld door Boston Consulting Group. De matrix brengt twee belangrijke punten in kaart: het relatieve marktaandeel van een dienst of product en de marktgroei hiervan.
BCG matrix toepassen
SBU’s van een organisatie kennen als bedrijfsonderdeel eigen doelstellingen en een missie die binnen de visie van de organisatie wordt nagestreefd. Iedere SBU kenmerkt zichzelf door zwakten en sterkten binnen hun markt. Voor een bedrijfsanalyse worden alle SBU’s in een BCG matrix geplaatst, gebaseerd op de twee zaken die een BCG matrix in kaart brengt: het relatieve marktaandeel van een dienst of product en de marktgroei hiervan.
De BCG matrix
Het tempo waarmee SBU’s marktaandeel vergroten is een indicator om de aantrekkelijkheid binnen specifieke markten in kaart te brengen. Om het relatieve marktaandeel te bepalen worden de verschillen tussen het eigen aandeel in de markt en dat van de voornaamste concurrent berekend. Hiermee kan de positie van de SBU in de markt worden bepaald. De BCG matrix laat deze resultaten zien:
– Op de verticale as het groeitempo van de SBU ;
– De horizontale as laat het relatieve marktaandeel van de SBU zien.
Analyseren van BCG matrix
Binnen de BCG matrix worden SBU’s in vier fasen geplaatst. Dit is afhankelijke van hun ontwikkelingsfase en marktpositie. Volgens het Model van Rogers kunnen de fasen worden gekoppeld aan de productlevenscyclus. De vier fasen in de cyclus: Stars, Question marks, Cash cows en Dogs.
Stars
De producten of diensten van een SBU met een groot marktaandeel en snelle groei worden in het segment Star geplaatst. Stars kunnen resultaat zijn van succesvolle Questions marks bij een positieve groei van het marktaandeel. Stars vragen voor continue investeringen om de hoge marktpositie te behouden. Bij het afnemen van de marktgroei veranderen de Stars in Cash cows.
Question marks
Dit zijn producten of diensten met een klein marktaandeel maar met snelle groei. Question marks binnen een SBU hebben potentie, maar vergen veel investeringen om groei in het marktaandeel waar te maken. Binnen de BCG matrix kunnen fondsen vanuit de Cash Cows richting de Question marks vloeien om groei te faciliteren.
Cash cows
Cash cows zorgen voor omzet en financieren andere SBU’s. Dit zijn producten of diensten met een groot marktaandeel en trage groei. Cash cows zitten hoofdzakelijk in markten waarin verdere groeimogelijkheden ontbreken.
Dogs
Dogs zijn producten of diensten met een klein marktaandeel en trage groei. Dogs kunnen verouderde cash cows zijn of nieuwe producten of diensten die aan de start van hun productlevenscyclus zitten. Bij verouderde Cash cows wordt vaak besloten de SBU te sluiten.
BCG Matrix
Er zijn vele marketingmodellen zoals de BCG matrix. Lees ook over het 7s model of het vijfkrachtenmodel van Porter.