Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Het 7s model van McKinsey

Het 7s model van McKinsey achterhaalt de sterktes en zwaktes van een onderneming. Het model combineert rationele en harde elementen met emotionele en zachte elementen. Naast het 7s model zijn er meer marketingmodellen die de internen organisatie typeren.

Wat is het 7s model van McKinsey?
Het 7S-model van McKinsey beschrijft zeven factoren om een onderneming op een effectieve manier in te delen.

Welke 7s’en komen voor in McKinsey’s 7s model?
McKinsey’s 7s model bestaat uit de volgende zeven stappen:

Significante waarden (shared values)
Strategie
Structuur
Systemen
Staf (personeel)
Stijl van het management
Sleutelvaardigheden

Uitleg van het 7s-model van McKinsey
Hieronder volgt een uitleg en voorbeelden van het 7s model.

Stap 1: Significante waarden (Shared values)
De significante waarden is de centrale overtuiging en houding waar de onderneming voor staat en in gelooft.
– Voorbeeld: wat zijn de gedeelde waarden van de organisatie en wat is de visie? Neemt de onderneming meer risico of worden risico’s vermeden? Nog belangrijker: zijn deze onderdelen bekend bij de werknemers?

Stap 2: Strategie
Stap 2 gaat over de doelstellingen van een organisatie. Welke weg bewandelt een organisatie om deze doelen te bereiken?
– Voorbeeld: is de missie overeengekomen met de organisatie en zijn de doelstellingen samenhangend? Denk aan markt-, klant- of meer productgerichte benaderingen. Hoe behaalt de organisatie hun doel(en)?

Stap 3: Structuur
De structuur gaat over hoe de organisatie is verdeeld: wie heeft welke taak? Wie is verantwoordelijk voor welke activiteiten? Wie maakt beslissingen?
– Voorbeeld: bestaat de onderneming uit personeel met weinig bevoegdheden voor de individuele werknemers? Of juist andersom?

Stap 4: Systemen
Bij deze stap moet gedacht worden aan factoren, zoals formele en informele werkwijze, procedures, voorschriften en afspraken. Om de doelen van de organisatie te behalen, moet men kijken of er een significant verschil is tussen de factoren die hierboven benoemd zijn en de daadwerkelijke uitvoering. Als hier een significant verschil is, moet de organisatie dit zien te veranderen
– Voorbeeld: hoe worden bovenstaande factoren gedocumenteerd? Is dit door middel van monitoring of maandelijkse evaluaties of gesprekken? En welke processen zijn daarvoor nodig?

Stap 5: Staf (personeel)
Deze stap van het 7s model gaat over factoren als afwezigheid, (ziekte)verzuim en het niveau van de opleiding, maar ook: hoe gemotiveerd en flexibel zijn de medewerkers?
– Voorbeeld: welke competenties en specialisaties zijn er binnen het personeel? Welke competenties/specialisaties ontbreken? Hoe zit het met diversiteit? Waar is het personeel tevreden over of niet?

Stap 6: Stijl van management
Hoe handelt het (top)management en hoe komt hen gedrag over op het personeel?
– Voorbeeld: is het management direct, coachend of leidend in hun communicatie naar hun medewerkers? Wat missen zij volgens het personeel?

Stap 7: Sleutelvaardigheden
Waar is de organisatie goed in? Waar blinken zij in uit ten opzichte van hun concurrenten?
– Voorbeeld: is de onderneming bekend door de dienstverlening, innovatieve ideeën of productievermogen? Hoe zit het met (on)ervaren medewerkers?

Dit reclame-artikel is geplaatst door (Kennisdelen.org), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.