Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Influencer marketing Instagram

Influencer marketing is een steeds vaker voorkomend begrip. Wat houdt Influencer marketing in? Een influencer is iemand die vaak actief is op social media en een groot aantal volgers heeft in een bepaalde doelgroep, de Influencer kan deze doelgroep makkelijk bereiken omdat zij hem/haar volgen omdat zij geïnteresseerd zijn in het gene wat de Influencer doet. Bedrijven kunnen gebruik maken van zo een Influencer om hun product, dienst of merk in kaart te brengen bij een bepaald gekozen doelgroep. Influencer marketing is mogelijk op verschillende social media…

 

Instagram Influencer Marketing

 

Dus ook op Instagram, Instagram is wellicht het beste mediakanaal om Influencer marketing toe te passen. Dit komt doordat er op Instagram veel visuele posts worden geplaatst en uit onderzoek is gebleken dat visuele posts het meeste engagement creëren. Engagement is een optelsom van likes en comments op Instagram. Een bedrijf kiest een Influencer die goed overeenkomt met het gene dat het bedrijf graag wil uiten, puur omdat de boodschap dan betrouwbaarder overkomt bij de volgers. Wanneer een Influencer een post plaatst die niet past bij hetgeen waarom de Influencer bekend staat, zal er minder aandachtig naar gekeken worden omdat het wordt opgevat als reclame.

 

Verschillende soorten influencers

 

Er zijn verschillende soorten Influencers actief op Instagram, je hebt micro Influencers, macro Influencers en celebraties. Wat is het verschil tussen deze Influencers? Hetgeen wat deze Influencers scheidt is eigenlijk het volgersaantal.

 

Micro Influencers hebben vaak een volgersaantal variërend tussen de 5.000-25.000, er vindt veel interactie plaats tussen Influencer en volgers omdat de Influencer erg betrouwbaar overkomt en gevolgd wordt omdat ze dezelfde interesses hebben als de Influencer.

 

Macro Influencers hebben een hoger volgersaantal, meestal variërend van 25.000 tot 200.000. Er vindt minder interactie plaats tussen volgers en Influencer, de macro Influencer heeft wel een groter bereik dan een micro Influencer.

 

Ten slotte hebben we nog de celebraties, vaak met een groot volgersaantal boven de 200.000, deze celebraties zijn bekend om wat zij uitoefenen. Denk hierbij aan profvoetballers of een bekende zangeres. Er vindt weinig interactie plaats met de volgers maar een celebratie heeft vaak wel een gigantisch bereik.

 

Een ander verschil dat deze drie soorten Influencers van elkaar scheidt is de vergoeding, het gebruikmaken van een Influencer is niet kosteloos. Zoals je wellicht verwacht is een micro influencer goedkoper dan een celebratie. Voor bedrijven is hierin genoeg keuze, afhankelijk van het budget dat een bedrijf heeft voor het toepassen van Influencer marketing.

 

Een Influencer vraagt namelijk een vergoeding voor een post die hij/zij plaatst. Voorheen was het vooral dat een bedrijf een product gratis opstuurde naar een Influencer waarna deze Influencer het product ging promoten. Tegenwoordig is het zo dat een Influencer dus een geldelijke vergoeding vraagt, de hoogte van de vergoeding kan per Influencer enorm verschillen. Daarnaast is het zo dat er een afspraak gemaakt kan worden van hoelang de post moet blijven staan. Zo kan er overeengekomen worden dat een bepaalde post 24 uur blijft staan voor een lager tarief of dat de post permanent moet blijven staan voor een hoger tarief.

 

Conclusie Influencer Marketing

 

Kortom, er is op Instagram voor elk bedrijf wel een geschikte Influencer te vinden. Er zijn verschillende soorten Influencers, tegen variërende prijzen waaruit bedrijven kunnen kiezen. Uiteindelijk ligt het altijd aan het bedrijf en de doelstellingen die zijn vastgesteld voor het toepassen van Influencer marketing.

Tip: Kijk een op deze Influencer Marktplaats met haar eigen Agency