Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Klantloyaliteit verbeteren met CRM-marketing

Steeds vaker heeft de vakliteratuur het over CRM-marketing. Volgens specialisten helpt dat de loyaliteit te verbeteren en zorgt het voor een persoonlijkere dienstverlening. Het kent veel voordelen, hoewel veel ondernemingen CRM-marketing nog niet in hun marketingstrategie hebben geïmplementeerd. Dat heeft deels te maken met onwetendheid, want CRM-marketing is nu eenmaal nog geen bekende strategie. Daarom geven wij van het Marketing College aan wat CRM-marketing precies is en wat jij er allemaal over moet weten.

Wat is CRM-marketing?

Bij CRM-marketing wordt de marketingafdeling aangesloten op het CRM-systeem van de onderneming. Dat zorgt niet alleen voor operationele voordelen, maar bovendien kunnen marketeers veel beter hun boodschap afleveren en hun doelgroep segmenteren. Bij CRM-marketing ga je met andere woorden rekening houden met het klantcontact om diepgaander te segmenteren en zo nog gerichter te communiceren. Dat is een heuse uitdaging voor het ontwikkelen van een marketingstrategie en net daarom is goede analytische software heel belangrijk.

Waarom is CRM-marketing zo belangrijk?

CRM-marketing helpt de relatie met de klant te verbeteren. Want klagende klanten hebben nu eenmaal geen nood aan een goed-nieuws-showmailtje, ook Limburgse en Gelderse klanten hebben misschien wel andere interesses. Via het CRM-systeem stem je de marketingcommunicatie beter af op jouw doelgroep, waardoor de effectiviteit ervan toeneemt. Daarnaast is het zelfs mogelijk om persoonlijk te communiceren, via (automatisch gegenereerde) persoonlijke aanbiedingsmails. Waarom je dat allemaal zou doen? Omdat de resultaten heel rooskleurig zijn. CRM-marketing zorgt ervoor dat mails vaker worden gelezen, dat klanten een duidelijk positievere ervaring noteren, dat de merkbekendheid toeneemt, dat de loyaliteit stijgt en dat de omzet aanzienlijk toeneemt.

Wat heb je nodig voor CRM-marketing?

Bij CRM-marketing staat of valt alles met goede CRM-software en de juiste gegevens. Voor de gegevensinput ben je vaak afhankelijk van andere afdelingen, zoals de sales of de klantendienst. Zorg ervoor dat het duidelijk is welke gegevens onmisbaar zijn en sowieso dienen te worden geregistreerd. Daarnaast moet de CRM-software ook een eenvoudige verwerking mogelijk maken, bijvoorbeeld door in enkele klikken rapporten te genereren. Zorg er eveneens voor dat je de CRM-software kan koppelen met externe systemen, zoals je mailpakket.

In de praktijk is het belangrijk om voorafgaand duidelijke doelstellingen te stellen. Overleg hiervoor ook met de andere afdelingen, want CRM-software is vaak doorheen het volledige bedrijf inzetbaar. Eenmaal alle eisen en doelstellingen duidelijk op papier staan, kan je CRM software vergelijken. Laat je eventueel bijstaan door een consultant die het bedrijf helpt met de CRM-implementatie.

Wat mag CRM-marketing kosten?

Op die vraag is er geen pasklaar antwoord mogelijk. Veel heeft te maken met de doelen die je wil bereiken en de hoeveelheid gegevens die je hoopt te verwerken. Hoe diepgaander je CRM-marketing toepast, hoe meer werkuren het vergt. En hoe meer werkuren, hoe hoger de kosten oplopen. Dat is logisch. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de CRM-implementatie en de kostprijs voor de CRM-software, maar die kosten worden over het algemeen bij de operationele kosten gerekend.

Dit reclame-artikel is geplaatst door (SanderW013), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.