Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Relatiegeschenken bedrukken: waar moet je op letten?

Je hebt waarschijnlijk een weloverwogen beslissing gemaakt om voor relatiegeschenken te gaan. Dat kan zijn om je naam of een product in de markt te zetten, maar ook om een klant, leverancier of personeelslid te bedanken of in het zonnetje te zetten. Een relatiegeschenk is een relatief voordelige manier van reclame maken, met een groot effect. Mits je het juist aanpakt. Daarbij let je op de grootte van het geschenk, het geschenk zelf en natuurlijk de bedrukking. Er zijn plenty een mogelijkheden.

Hoe groot pak je het aan? Een te klein relatiegeschenk kan je doen overkomen als een krent, om het zo maar even te zeggen, en kan je reputatie behoorlijk aantasten. Maar die reputatie wordt ook niet bepaald beter van een te groot geschenk. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel en kan worden bestempeld als een poging tot omkoperij. Toch is het kiezen van een passend geschenk vrij eenvoudig. De vuistregel luidt: het geschenk kan het beste een weerspiegeling zijn van de waarde die je hecht aan de relatie. Bij een bedankje is vaak een fles wijn of een borrelsetje passend. Gewoon een kleine attentie om een klant te behouden? Dan is iets als een powerbank of een eenvoudige paraplu bedrukken wellicht een idee.

Je kunt ook kijken naar de branche. Van jezelf of van je relatie. In de sportbranche is een bidon bedrukken passend. In de bouwsector kan een anti-stress balletje in de vorm van een bouwhelmpje een leuk, passend cadeautje zijn. En dan nog de bedrukking. Dat kan gewoon je logo zijn, wanneer je naamsbekendheid op je lijstje hebt staan. Maar kennen ze je al, dan kun je ze ook verrassen met een toffe boodschap of slogan. Brainstorm er een keertje op los en zeker weten dat je een leuke oneliner vindt, waarmee je een eenvoudige pen, sleutelhanger of mok speciaal kunt maken!