Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Stap voor stap met direct mail aan de slag

Mail versturen per post

In de basis is het inzetten van direct mail niet zo lastig, maar wil je een campagne succesvol maken, dan zal je het doordracht moeten aanpakken. Het is niet voor niets dat er bedrijven zijn (zoals bijvoorbeeld https://www.mail-succes.nl/) die van direct mailing hun vak hebben gemaakt. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je in eerst instantie zult denken. Om je op weg te helpen in het succesvol inzetten van direct mailing, bespreken we in dit blogartikel een aantal belangrijke stappen die je als leidraad kunt gebruiken als je besluit om deze marketingvorm voor jouw bedrijf in te zetten. Doe er je voordeel mee!

Stap 1: Bepaal je doel

Om een marketingcampagne achteraf te kunnen meten, is het van groot belang dat je vooraf doelen stelt. Bepaal dus eerst wie je doelgroep is en wat het doel van je campagne is. Gaat het om het werven van nieuwe klanten, wil je dat klanten die al een tijdje geen producten of diensten hebben afgenomen opnieuw actieve klanten worden of wil je de omzet onder je huidige klanten een flinke impuls geven? En wat zijn binnen die doelstellingen concrete resultaten die je wilt realiseren? Ben je bijvoorbeeld tevreden als je uit 500 verstuurde direct mails 10 nieuwe klanten haalt?

Stap 2: Bepaal je strategie

Denk hierbij aan zaken zoals de vorm waarin je de direct mail stuurt. Wordt het een pakketje, een brief of misschien wel kaart? Denk ook na over de opvolgacties die je gaat ondernemen nadat de mailing is verstuurd. Bijvoorbeeld na hoeveel dagen je na het versturen bedrijven gaat nabellen of een tweede mailing stuurt zodat je extra opvalt.

Wat ook goed kan uitpakken, is dat je ervoor kiest om in een specifieke periode van het jaar een mailing te verzenden. Stel je hebt een boekhoudkantoor. Dan kan het effectief zijn als je aan het eind van een kwartaal een mailing voor bijvoorbeeld een gratis check op de belastingaangifte verstuurd. Ondernemers die ontevreden zijn over hun boekhouder of twijfels hebben of ze hun werk wel goed doen maar nog niet zijn overgestapt, maken hoogstwaarschijnlijk graag gebruik van je aanbod. Zo kan een gratis (en natuurlijk goed uitgevoerde) check nieuwe klanten opleveren.

Stap 3 Zorg voor een kwalitatief hoogstaand adressenbestand

Om te voorkomen dat je onnodig veel kosten maakt voor adressen die niet kloppen of dubbel in je adressenbestand staan, is het van groot belang dat je zorgt voor een up-to-date adressenbestand. Lukt het je niet om een dergelijk bestand zelf te maken, schakel dan een direct mailing specialist in die dergelijke bestanden voor je kan verzorgen. Tuurlijk kost een specialist geld, maar het werken met een slecht adressenbestand kost je vrijwel zeker nog veel meer!

Stap 4: Stel een pakkende boodschap op

Hoe goed je jouw direct mailing ook voorbereid, als de boodschap van de mailing je doelgroep niet weet te pakken, dan is alle moeite voor niks geweest. Onderschat deze stap dan ook niet en werk aan de hand van een opbouw waarvan de effectiviteit al is bewezen. Een voorbeeld van een dergelijke aanpak is de AIDA aanpak:

  • Attentie: De titel van je boodschap moet ervoor zorgen dat je doelgroep jouw boodschap wilt lezen
  • Interest: In de eerste alinea moet direct duidelijk zijn op welk ‘probleem’ of behoefte je boodschap inspeelt en waarom je doelgroep verder moet lezen.
  • Desire: Nu je doelgroep heeft besloten om jouw boodschap verder te lezen, is het van belang dat je ze zo ver krijgt dat ze denken ‘ja, van dit aanbod wil ik gebruik maken!’ Dat gevoel kun je sneller opwekken als je schaarste of een tijdslimiet aan je aanbod koppelt.
  • Action: maak helder wat de vervolgstap is: wat moet je doelgroep doen om van je aanbod gebruik te maken?

Stap 5: Direct mail versturen

Wanneer je je boodschap goed hebt uitgewerkt, is het tijd om je direct mail te versturen. Dit kun je het beste via een direct mailing specialist laten verzorgen. Dergelijke bedrijven kunnen vaak voordelige verzendtarieven aanbieden, omdat ze voor veel bedrijven de verzending regelen. Ook is het vaak veel voordeliger om direct mail drukken en versturen bij een specialist onder te brengen, omdat ook de drukkosten vele malen lager liggen doordat ze grote hoeveelheden direct mail drukken.

Denk aan de details

Bedrijven krijgen vaak veel reclame in hun brievenbus, daardoor is het zaak om op te vallen tussen de stapel reclame. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een opvallende kleur envelop of door een weggever in de envelop te doen. Op die manier wek je de nieuwsgierigheid om te kijken wat er in de envelop zit. Wees creatief en je zult zien dat dergelijke simpele, maar zeer effectieve, tactieken je respons verhogen!