Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Top 10 succesfactoren van effectieve reclame

De inzet van een effectieve reclame is niet eenvoudig. Er spelen hierbij een groot aantal factoren een rol. De top 10 succesfactoren van effectieve reclame zijn bij veel marketeers verplichte kost en worden gezien als een soort 10 geboden. Daarbij komen er echter nog een aantal andere gepersonaliseerde factoren kijken die een reclame echt effectief maakt. Deze personalisering is de bepalende factor die een reclame effectief maakt of niet.

10 succesfactoren voor een effectieve reclame inzet

In ieder marketing college dat aangeboden wordt, zullen de 10 succesfactoren voor een effectieve reclame inzet aan bod komen. Hiervoor wordt in de meeste gevallen het onderzoek van Mc Kinsey & Company aangehaald die dit instituut in opdracht van de Duitse Art Directors Club heeft uitgevoerd.

Originaliteit
Duidelijkheid
Overtuigingskracht
Ambachtelijke kwaliteit
De want-to-see-again-factor
Relevantie
Verschil met de concurrentie
Consistentie met eerdere campagnes
Geloofwaardigheid
 Activerende werking

Het principe bij de uitvoer van dit lijstje is veel eenvoudiger dan de uitvoer zelf: een geslaagde reclame uiting voldoet aan zoveel mogelijk punten uit het bovenstaande lijstje.

Doelstelling bepalen van de reclameboodschap

De praktijk wijst uit dat de theoretische kennis eenvoudiger is dan de praktische uitvoering. De stappen die hiervoor gezet moet worden begint met het bepalen van de doelstelling. De uiteindelijke doelstelling is dat de doelgroep een product of dienst afneemt maar dit moet gerealiseerd worden met subdoelstellingen die aansluiten op de fase in het traject waarin de doelgroep zit. Een veelgemaakte fout is dat veel organisaties zich laten verleiden door vrijwel alle aandacht te vestigen op de uiteindelijke doelstelling en de tussenstappen (bijvoorbeeld het verstrekken van nuttige informatie) over het hoofd ziet.

Inspelen op emotie als sleutel voor succes in reclamecampagnes

Een ander veelgemaakte fout bij het vormgeven van reclamecampagnes is dat deze te veel rationeel worden ingezet. Het inspelen op emotie vormt immers juist vaak de sleutel voor succes in reclamecampagnes. Mensen zijn op zoek naar een emotionele beloning, een bevestiging van het maken van een goede keuze en zijn juist bang om iets te verliezen of mis te lopen.

Het belang van het zorgen voor een ideale mediamix

Het succes van een reclamecampagne wordt voor een belangrijk deel beïnvloed door zichtbaarheid. In veel gevallen zijn er meerdere contactmomenten nodig. Hierbij is het een verstandige keuze om meerdere soorten media te gebruiken om onder de aandacht van de doelgroep te komen. Hoewel er sprake is van digitalisering van de samenleving, wil dit niet zeggen dat er een keuze gemaakt moet worden. Het tegendeel is zelfs het geval. Gevelreclame en een reclamebord buiten zorgen voor herkenbaarheid en versterken zelfs de kracht van de reclame uiting. Hiermee wordt dit een investering dat zichzelf snel zal terugverdienen. Als je de keuze van je klant zoveel mogelijk wilt beïnvloeden, is jouw keuze snel gemaakt.

Dit reclame-artikel is geplaatst door (SanderW013), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.