Marketing college, Marketing en linkbuilding collectief

By

Vijfkrachtenmodel van Micheal Porter

Vijfkrachtenmodel van Micheal Porter

Wat is het doel van het Vijfkrachtenmodel Porter?

Omschrijving van het doel van het Vijfkrachtenmodel van Porter binnen de marketing.
Dit model geeft inzicht in de aantrekkelijkheid (het spanningsveld) van een bedrijfstak. Als dat goed in beeld is dan kan een bedrijf ook strategische beslissingen nemen en kan de aantrekkelijkheid van een sector gemeten worden.. Ook tijdens het maken van een concurrentieanalyse kan dit model gebruikt worden. De externe analyse richt zich op zowel het macro- als mesoniveau. Het vijfkrachtenmodel wordt gebruikt om de meso omgeving in kaart te brengen.

Michael Porter is de bedenker van het model, het vijfkrachtenmodel is gebaseerd op vijf verschillende factoren: Nieuwe toetreders en de dreiging die daarvan uitgaat, de interne concurrentie op de markt, de macht van de afnemers en leveranciers en tot slot de dreiging van substituten. Om de machtsverhouding tussen deze factoren te beoordelen is een aparte analyse per onderwerp nodig..
De verschillende onderdelen van het vijfkrachtenmodel van Porter.
In dit model wordt per factor beoordeeld hoeveel macht deze hebben.

1. Dreiging van nieuwe toetreders

Als het heel gemakkelijk is om bij een sector aan te sluiten dan is de kans op grote concurrentie hoog. De dreiging van nieuwe toetreders is dan aanzienlijk. Dat kan gevolgen hebben voor de prijs en/of de marge. In de analyse van deze factor dienen ook de eventuele opstartkosten meegenomen te worden.

2. Interne concurrentie op de markt

Belangrijke vragen om de invloed van de concurrentie op de markt te meten zijn: Hoe is het marktaandeel verspreid onder de concurrenten? Is er een concurrentiestrijd gaande op de prijs en daarmee de marge? Hoeveel concurrenten zijn er? En hoe gedragen deze concurrenten zich?

Het model van Kotler is een mooie aanvulling op de analyse van deze risicofactor.

3. Macht van de afnemers.

Wat is de macht van de afnemer ten opzichte van het bedrijf? Dat is de belangrijkste vraag in de analyse van deze factor. Als een afnemer een sterke positie heeft dan kunnen zij gemakkelijk overstappen naar een concurrentie. Die positie kunnen zij verkrijgen door een sterke onderhandeling of dat ze niet gebonden zijn aan een onderneming. Een afnemer die veel afneemt, een key- account, kan een grote invloed hebben op de onderneming.

4. Macht van de leveranciers

Tijdens deze analyse wordt de macht van de leveranciers gemeten. Als een leverancier veel macht heeft dan kunnen zij ook onderhandelen over de prijzen, met het gevolg dat er weinig marge over is voor de onderneming. De uiteindelijke prijs wordt mede bepaald door de macht van de afnemer en die van de leverancier. Als er veel leveranciers zijn dan kan een bedrijf kiezen tussen het aanbod en zullen de producten waarschijnlijk goedkoper in gekocht worden.

5. Dreiging van substituten

Substituten zijn vergelijkbare en vervangende producten of diensten. Hier speelt als belangrijkste vraag: Is mijn product of dienst makkelijk te vervangen? Hierbij moet in de gaten gehouden worden dat het mogelijk is dat een dienst of product naast elkaar gebruikt kan worden.

Dit reclame-artikel is geplaatst door (Kennisdelen.org), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.